Pass'Aran


Pass'Aran és una travessa circular de cinc jornades que connecta dues zones interessants i actualment molt diferents del Pirineu, l'Alt Coseran i l'Aran, però històricament amb contactes intensos. 
Vaig començar el dia 1 de Juliol des d'Eylie seguint el GR10 cap al Coll d'Aranh. Aquí és interessant fer l'ascenció de la Pica deth Ar per obtenir una impressionant vista del vessant nord del Maubèrme.
També es gaudeix d'una vista interessant sobre l'Estanh d'Aranh i el Crabèra.
Després de baixar fins a l'Estanh i el refugi, de deixar una mica de pes, faig la pujada cap al pròxim Tuc de Crabèra. Al Coll de l'Auéran encara hi ha una congesta considerable, tot i la seva poca alçada i orientació.


Del Coll es domina tota la gran i força inclinada pala del Crabèra (Hom no pot deixar de pensar amb l´hivern i els esquís, tot i la calor que fa!).

El cim del Crabèra ofereix una magnífica vista panoràmica sobre bona part del Pirineu. M'agrada també l'aèria visió que es gaudeix de la Val de Toran.
I si abans admirava el Crabèra desde la Pica deth Ar, ara és a l'inrevés.

Al refugi em trobo amb un grup d'excursionistes veterans d'Auch, prop de Tolosa, i em conviden a l'homenatge que fan a un muntanyenc de 70 anys del seu grup que deixa de ser cap de colla.

"Ep! que aquest senyor va fer la travessa del Pirineu quan no hi havia refugis!" - em diu un.
"I la setmana que ve, em portarà al Montblanc" - em comenta l'altre mentre assaborim vins i licors de Gasconha.

L'agermanament Occità sembla que comença bé!

Continua ...